NÁVOD: ako usporiadať marketingový event v akomkoľvek meste na Slovensku a zarobiť

Neplačte, že „u vás nič nie je“. Proste zdvihnite zadok a urobte niečo. Nestojí to veľa a možno vám aj niečo ostane. Prestaňte sa o tom rozprávať a proste to urobte. Tu je návod.

V Poprade sa pred pár dňami uskutočnil hádam prvý krát nejaký marketingový event – Ecommerce Poprad. Prišlo cca 50 ľudí, 3 prednášky, super atmosféra. Tak, ako to má byť. V Bratislave je jeden taký každý týždeň. Ak nie dva. A koľko trvalo usporiadanie? Prvý „výstrel“ padol 27. septembra a 7. novembra sme už sedeli na evente.

Nebojte sa zlyhania

Urobil som ho ja, lebo som to proste chcel. Bez nejakej finančnej motivácie, lebo prečo nie. Bývam vlastne v Dobšinej a najbližšie mesto, kde som predpokladal, že by nejakí „online“ ľudia mohli byť, je Poprad. Povedal som si, že čo najhoršie sa môže stať. Že sa stretne len pár ľudí a pokecáme, vybavené. Že by to bol fail? NEBOL. Prečo? Lebo ak by ste to nespravili, nestrelo by sa ani pár ľudí. Nestretol by sa NIKTO a vy by ste mohli ďalej vyplakávať, že sa „u vás nič nerobí“. Tak to pre boha spravte!

Ako to teda dopadlo? Prišlo cez 50 ľudí a ďalšie desiatky sa tam ani nezmestili. Ak by sme nemali obmedzený priestor, 70-80 ľudí tam bude. V Poprade!

Vsuvka o kávičkároch

Že nemáte čas? Úprimne, bohapusto, bez servítky. Na miesto „kávičkovania“, scroolovania Facebooku alebo nadávaním na systém proste niečo spravte. To kávičkovanie neznášam. Fakt. To je národný šport. „Poďme na kávu“. Kristus. Čo to vlastne znamená ísť na kávu v Bratislave o 10:00?

  • Prídeš do práce pred deviatou, ale len scrooluješ fejsbučik, však ideš na „dôležité“ stretko
  • 9:30 sadneš do auta, alebo voláš Uber
  • 9:35 Ideš to tej pripečenej Eurovei, kde všetci kávičkujú
  • Kým sa tam dotrepeš je 9:55
  • Sadneš a hodinu kávičkuješ. Prečo hodinu? No, keď si sa tam už dotrepal. Samozrejme, to na čom ste sa dohodli by ste vybavili cez email alebo telefón za 5 minút.
  • Nakoniec si 11:27 naspäť v kancelárii. A čo dalej? Ideš na obed … a vlastne začneš poriadne robiť až o 12:30

via GIPHY

Prosím, prestaňte sa vyhovárať

Spravíte niečo také vo Zvolene? V Bystrici? V Prešove? Pýtalo sa ma to veľa ľudí. Ja asi nie, práve preto píšem tento článok. SPRAVTE TO VY! Ja som urobil event v meste, ktoré je 50 km od domu a skoro nikoho som tam nepoznal. Tak teda ako na to?

Postupný návod, ako spraviť event

1. Vyberte si mesto, to je základ, nečakane.

2. Dajte si na pondelok, stredu a piatok (každý, opakovane) úlohu, že máte event riešiť. Je to dôležité.

3. Vytvorte na Facebooku skupinu. Ja som to nazval „Ecommerce Poprad„, aby bolo jasné, o čo ide. „Online“, alebo podobné prívlastky, nie sú tak exaktné. Toto okamžite každému povie, o čo ide.

4. Pridajte do skupiny ľudí, ktorých poznáte, zaujíma ich to a máte ich v priateľoch. Napíšte každémunech pridá ďalších, ktorých by to mohlo zaujímať. Nevynechajte tento krok. Je dôležitý. Napíšte naozaj každému.

5. V skupine dajte medzitým hlasovanie o tom, aké témy by chceli ľudia riešiť. Znova, dajte im na výber a vyzvite ich, nech pokojne doplnia ďalšie možnosti. Dostanete inšpiráciu, čo pripraviť.

6. Máte tak 10-15 ľudí v skupine. Nájdite ďalších! Existujú ďalšie, veľké skupiny. Stačí, že tam pozdieľate vašu skupinu. Dáte jasne najavo, že chcete v danom meste urobiť event a kto je odtiaľ alebo z okolia, nech sa pridá. Pár nápadov na skupiny, kde to pozdieľať Social Media Geeks SlovakiaSEO Geeks SlovakiaMarketeri, copywriteri, SEO optimalizátori, prípadne Učíme sa podnikať, Učíme sa podnikať s eshopom. Prípadne určite máte nejaké „mestské skupiny“ alebo poznáte také, kde sa podobní ľudia pohybujú.

7. Venujte sa tomu pár dní. Pozdieľajte to jeden deň v jednej skupine, v druhý deň v ďalšej.

8. Sledujte, kto sa pridáva do skupiny. Každému osobitne napíšte správu, že je super, že sa pridal a nech pozve do skupiny ďalších

9. Po pár týždňoch máte pár desiatok ľudí. Gratulujem! Je čas na prvú anketu. Základ je mať dátum. Najprv dajte hlasovanie, ktorý deň v týždni im vyhovuje a potom aký dátum je pre nich vhodný. Demokracia funguje. Dôležité je im dať na výber 3-4 možnosti a nie „napíšte v komentári“. Vyberte a dajte hlasovať. Však si to pozrite, ako to prebiehalo pri Ecommerce Poprad

10. Teraz už máte dátum a je čas na priestory. Dajte do skupiny otázku. Základ je priestor pre 30-40 ľudí, s projektorom. Napríklad reštaurácia, co-working, krčma. Ja nie som z Popradu tak si asi viete predstaviť, ako som to vybavoval 🙂 Vyberte si 2-3 adeptov, napíšte im.

Neponúkajte im hneď peniaze. Popíšte im event a či by to bolo možné spraviť u nich. Reštaurácia/krčma bude mať tržbu, dotiahnete tam desiatky ľudí. To je dostatočná motivácia. V našom prípade som niečo doplácal, ale to len preto, lebo bol extrémny záujem, kvôli ktorému museli priestor prispôsobiť. Priestor vyberte samostatne, k tomu hlasovanie nepotrebujete. Ale môžete 🙂

Ak by špekulovali, ponúknite im pár € za prenájom, to sa vykryje z lístkov. Ale nemala by to byť ich priama motivácia.

11. Máte dátum, čas, rezervované miesto a aj pár desiatok ľudí, ktorí zrejme prídu. Je čas na event. Vytvorte na Facebooku udalosť ako skupina. Už by ste mohli mať napríklad aj logo. Niekto z ľudí v skupine je určite grafik. Pre Ecommerce Poprad som robil logo ja. Ak nikoho nezoženiete, spravím ho aj vám, len mi napíšte.

12. Je čas na predaj lístkov. Nerobte event úplne zadarmo. Ľudia si to nebudú vážiť. Dajte to za 5-10€. Pokryjete náklady a možno vám ostane za ochotu na pivo. Dá sa to riešiť cez Ticketportal, stačí sa im ozvať. Pár % si nechajú, ale to je nič. Je to fakt super služba a nakoniec vám pošlú peniaze. Vybavia všetko, ľudia môžu platiť online.

Nezabudnite poriadne odkomunikovať, že je nutné kúpiť si lístok. Ja som si myslel, že to je samozrejmosť, ale ľudia mi potom, keď sa vypredali, písali, že o tom nevedeli. Však si to pozrite na skupine a udalosti, ako som postupoval. Kľudne to okopčite 1:1.

13. Tak, už máte udalosť. Tú pozdieľajte v skupine, pozvite priateľov a môžete to znova pridať aj do záujmových skupín marketérov.

14. Niečo na dlhšie, ale potrebné. Znova si otvorte zoznam ľudí v skupine a KAŽDÉMU napíšte, že už je urobená udalosť, nech sa pridá a pozve ďalších.

15. Medzitým pripravujte program. Ubehlo už pár dní a máte feedback, čo ľudia chcú. Stačí „už len“ nájsť prednášajúcich. Snažte sa kvalitných zohnať vo vašom meste, alebo skúste osloviť priamo niekoho „z Bratislavy“. Čím viac na východ, tým to bude ťažšie, ale odborníci sa nájdu v každom meste. Jednu z tém na našom evente som mal ja, aj to je cesta. Budete organizovať a aj prednášať 🙂 Najdôležitejší je aj tak networking a stretnutie „komunity“.

16. Tak už máte priestor, dátum, lístky sa predávajú. Môžete dať pár desiatok € do propagácie eventu na Facebooku. Vyberte si vašu cieľovku, okolie vášho mesta a je to. Investícia sa vráti z lístkov. Stačí 20-30€, viac netreba.

17. Na evente stačí fotiť mobilom, alebo niekomu dať „free vstup“ ale nech to nafotí. My sme event aj filmovali, lebo na to mám techniku. No nie je to podmienka, ale keď už to robíte, bola by škoda to nenahrať.

18. Nezabudnite si ešte 1-2x overiť rezerváciu priestoru. Napríklad 2 týždne a aj 5 dní pred eventom. Aby ste to mali isté.

19. V deň eventu tam príďte 2 hodiny pred začiatkom, všetko si vyskúšajte – projektor, notebook, prípadne mikrofón. Prezentácie od prenášajúcich si skontrolujte ešte deň predtým, aby mali čas to prípadne upraviť.

Tak a máte event! 🙂

Sponzoring

Naschvál som nepísal o tom, aby ste zháňali sponzorov. Technicky ich ani nepotrebujete. Ide o extrémnu low-cost aktivitu „z lásky k vlasti“. Dajte si pozor, aby to neskĺzlo niekde, kde nechcete. Samozrejme, prednášajúci, ktorí sú tam z lásky k vlasti, nech si kľudne prinesú nejaký roll-up. Urobte to ako my a nabudúce to môžete skúsiť vo väčšom.

Choďte do toho! 🙂 Čo môžete stratiť? NIČ! Chytíte softskill na usporiadanie eventu, spoznáte nových ľúdi, dostanete sa do popredia v rámci vášho regiónu ako ten/tá, čo niečo robí a nie len sa o tom rozpráva. Riešte to pár minút každý deň a do mesiaca máte event jak oči.

Ak máte nejaké otázky, šup do komentárov. 

Dočítané? Páčilo sa?

Keď napíšem niečo nové, pošlem o tom holuba. Priamo na mail!

Váš email skončí v Mailchimp liste, ktorý používam na notifikácie o nových článkoch. Nič viac nedostanete, ani ak by ste chceli.

Chválospevy smerovať na:

Štefan Polgári

Mám rád rýchle riešenia. Radšej veci robím, ako sa o nich rozprávam a to oceňujem aj na ostatných. Pomôžem ako viem, stačí sa ozvať. Karma je zdarma a verte mi, DONE is better than perfect.

Copyright © 2016 Štefan Polgári