Používaš AdBlock? Zabíjaš tým internet.

Prednedávnom som zaregistroval horlivú debatu ohľadom používania AdBlocku. Pre neznalých, je to program, ktorý blokuje reklamy na internete. Existujú dva tábory, ako ináč, zástancovia a odporcovia. Čo je však vtipné, že medzi zástancami AdBlocku sú aj online marketéri, ktorých reklama platí. Instant karma? Podľa mňa hej.

giphyČo robí AdBlock?

Funguje jednoducho – keď vidí na stránke a v jej HTML kóde reklamu (banner, script a pod.) proste ho zablokuje. Nezobrazujú sa potom reklamné bannery, reklamy na Facebooku aj reklamy na Youtube. Pre bežného používateľa super vec – môže si prehliadať obsah na internete bez reklám.

Čo si myslíte, že prečo to robí?

Nie, aj AdBlock je firma. Aj oni musia platiť zamestnancov. Ako zarábajú? Jednoducho. Prídu za reklamnou sieťou a povedia: „Minulý rok sme vám zablokovali 265 426 984 impresií bannerov. Prišli ste tak o 412 879 dolárov. Dajte nám z toho 10% a časť znova spustíme. Pekný obchodný model čo? Je to fér? Toto ste chceli?

Poď makať, ale zadarmo

Áno, uznávam, že otravné pop up reklamy a full-size roll up brandingy nie sú úplne super. Človeka otravujú. Ale kriste pane, vy si nedokážete uvedomiť jednu vec, že tie „stránky“ a obsah, čo čítate sa nevytvoril zadarmo? Že nespadol z neba pretože čitateľ je božie stvorenie? Že za tým je kopec ľudí, redaktorov, programátorov … čo nefungujú na solárny pohon a pekné slovo a potrebujú výplatu?

Reklama platí obsah

Funguje tak TV, rádio a aj internet. Predáva sa tu reklama, aby ste nemuseli za obsah platiť. Áno, „AdBlockeri“ vytiahnu tronf! Však spoplatnite obsah a web bude bez reklám. GRATULUJEM! Objavili ste tajný model, na ktorý za 20 rokov moderného internetu ešte NIKTO neprišiel!

n8iwnn

Čo sa stane, keby sa spoplatnil obsah?

Zmizli by reklamy. Vyhrali sme. Otvárajte kasíno, dostal som chuť na víno … bez reklamy. Čo by sa ale stalo naozaj? Ľudia by neplatili. Proste by 95% obsahu zmizlo v časopriestore. Prestal by sa tvoriť kvalitný obsah. Neboli by peniaze na redaktorov. A prišli by inžiníri, čo by po nočnej šichte písali obsah. ZADARMO! A BEZ REKLAMY! Toto chcete? Zničiť kvalitné médiá, ktoré žijú z reklamy a dať priestor médiám typu Slobodný vysielač a podobným, čo by najradšej súdruhovali a nič nerobili?

Alebo chcete obsah, ktorý je bez reklamy, ale pritom je všetok vlastne PR článkom? Lebo ľudia nechcú bannery, tak im budeme podsúvať platený obsah? SMER a ostatní by boli len a len radi. A to že podiel reklamy formou PR článkov je na internete v drvivej menšine nie je argument. Ak by ste zobrali bannery, v online svete by začali fungovať iné formy reklamy, ktoré by mali ďaleko horší dopad ako bannery – prestali by ste vidieť, čo je reklama (klam) a čo je realita.

Za obsah, hlavne slovenský používateľ, platiť NEBUDE. Radšej bude čítať bullshity, PR články … „bez reklamy“. Ak by mal platiť za obsah, ktorý denne prečíta, tak to proste nedá.

Reklama = zisk je motor inovácií

Hoci dnešné „štart-upy“ často zabúdajú, že musia na niečom zarobiť no vo väčšine prípadov je motiváciou investorov, inovátorov aj všetkých okolo zisk a peniaze. Veľa projektov by proste bez reklamy nebolo. Nebol by Facebook, nebol by Google, nebol by Twitter, nebol by Gmail. Za všetko by ste si platili? Heh. Bez reklamy by sa ani nové veci často nedali rozbiehať. Stagnovali by sme. Fakt, s reklamou zle, bez nej ešte horšie.

Áno, reklamy je veľa

To uznávam. Je to pozostatok, hlavne na Slovensku, predaja online médií televíznym spôsobom. Veľkí inzerenti platia za impresie, nesledujú priamu efektivitu, tak prežívajú extrémne agresívne bannerové formáty. To však je však len otázka času. Potom nastúpi na trh aj CPA model, affiliate a pod. Weby, ktoré majú agresívnu reklamu, ju buď zmiernia, alebo prídu o čitateľov.

Koľko na vás zarobia?

Zoberme si reálny príklad. Koľko na vás tie online médiá zarobia. Dajme si, že reklamy, ktoré vidíte, priemerne stoja dajme tomu 2€ za 1000 impresií. Denne preklikáte tak 100 stránok, teda „internet“ na vás zarobí 0,2€, čo je mesačne asi 6€. To som celkom pesimista. Piano na SME (spoplatnený obsah) stojí 2,9€ a to je spoplatnený len JEDEN portál. Poďme zamknúť VŠETOK OBSAH, ZRUŠME REKLAMU! Keby sa spoplatnili veci, dovolím si tvrdiť, že by ste museli platiť až desiatky € mesačne za obsah, ktorý dnes ZADARMO sledujete. To je taký problém mať pri tom reklamu?

Reklama v TV

Reklama v telke sa dá zrušiť. Stačí nepozerať filmy a platiť si HBO za aj viac ako 10€ mesačne. Môžete si aj kupovať filmy, seriály … za pár € jeden a máte to BEZ reklamy. To by sa vám páčilo?

Proste sa stačí zamyslieť

Veci na internete, aj keď sú nefyzické, musia nejak vznikať. Môžete si vybrať – buď prekúsnete tých pár bannerov, alebo si nainštalujete AdBlock a vyhráte. Vyhráte internet bez reklamy. Internete bez kvalitných služieb a obsahu.

 

 

Dočítané? Páčilo sa?

Keď napíšem niečo nové, pošlem o tom holuba. Priamo na mail!

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Váš email skončí v Mailchimp liste, ktorý používam na notifikácie o nových článkoch. Nič viac nedostanete, ani ak by ste chceli.

Chválospevy smerovať na:

Štefan Polgári

Mám rád rýchle riešenia. Radšej veci robím, ako sa o nich rozprávam a to oceňujem aj na ostatných. Pomôžem ako viem, stačí sa ozvať. Karma je zdarma a verte mi, DONE is better than perfect.

Copyright © 2016 Štefan Polgári