Prosím, vyplň môj intergalakticky dlhý dotazník!

Máme tu čas bakalárok a diplomoviek. Tí lepší niekedy robia aj dotazníky a snažia sa niečo zistiť, potvrdiť či dokonca vyvrátiť. Denne mi napíše pár takýchto ľudí. Veľmi rád dotazník vyplním, aby som im aspoň kúsok pomohol, ale pre pána Jána, REALLY?!

Tie dotazníky sú intergalakticky dlhé! 548 otázok. Pri 10-tej to väčšinu ľudí prestane baviť a buď dotazník zavrú alebo zaklikajú čo príde, len aby ich nezastrelila instant karma.

Instant karma:

anigif_enhanced-20646-1393686917-10

Keď som v roku pána 2012 písal bakalárku ja, prišiel som na pár vecí. 

  1. Dlhý dotazník znižuje počet respondentov (konverzií), lebo sa ľudom proste nechce ani len čítať.
  2. Keď aj vyzbierate pár (rozumej desiatky) odpovedí, sú skreslené, lebo ich je málo a väčšina je „zaklikaných len tak“.
  3. Ak by ste aj mali veľa relevantných odpovedí, na 60-stranovú diplomovku, z ktorej je výskum asi tak optimisticky 20 čistých strán, využijete 5-10% z toho, čo ste zistili. Prečo?

Pri mojom výskume, kde som mal viac ako 750 respondentov (áno, 750 kusov jedinečných, nefejkovaných respondentov) a mal som asi 6 otázok, už to bolo pre moju prácu veľa. Keď som to písal, zistil som, že mám už len z tých 6 otázok neuveriteľné množstvo dát, ktoré nemám ani šancu využiť. Reálne som využil asi 10% z toho, čo som zistil.

grafik

Chyba je, ak študent proste len skonštatuje, čo sa dozvedel. Síce zisťoval pohlavie, vek či iné socio-demografické údaje, no reálne ich nevyužil. Síce sa pýtal na 872 otázok, no reálne by stačilo možno 5 a pokryl by ten istý informačný objem, no bol by RELEVANTNÝ, lebo by to nevyplnilo 20 ľudí, ale 200. 

Častá chyba v otázkach bola, že cieľom bolo vyjadrenie súhlasu s tým, či respondent pozná konkrétny tovar, alebo nie, s hodnotením od 0 po 7. Teda od poznám veľmi dobre, až nepoznám.

Mnou predpokladaný výsledok zhodnotenia otázky (dúfam, že nemám pravdu):
„Najviac respondentov pozná možnosť číslo 3“. Prípadne niečo podobné.

Už len z tejto jednej otázky sa dá napísať minimálne 5-6 strán informácií. Stačí použiť to, čo sa pýtame v úvode – vek a pohlavie. Dá sa urobiť analýza, ktorý segment pozná aký produkt, ktoré vekové skupiny, porovnanie medzi nimi. Skúsiť zistiť, ktoré sú podľa výrobcov cieľové skupiny pre produkty a porovnať to so zistenými údajmi. Od výrobcov získať vyjadrenia, ktoré sa dajú citovať v práci. Proste MEGA veľa vecí, MEGA veľa užitočných informácií pre prax, pre výrobcu. A to nehovorím o tom, že sa dajú porovnávať otázky medzi sebou …

Viem si celkom dobre predstaviť, že dobre postaveným dotazníkom sa otvoria aj dvere do rôznych firiem. Uvidia aktivitu, záujem. Prečo potom neosloviť takéhoto človeka, čo reálne skúmal firmu a vie o nej čo-to? Prečo ho nezobrať? Veď urobil výskum so stovkami ľudí, za ktorý by sme my dali tisíce eur. Zase som sa zbytočne rozčúlil … ! 😀

Čo som tým chcel povedať?
Kým postavíte dotazník, premyslite si, či vám čírou náhodou nestačí len 5 trefných otázok. Ak nepíšete knihu, ale diplomovku, tak to MUSÍ stačiť. Počet respondentov, to je to, čo je potrebné. Potom sa dajú veci štandardizovať a niečo múdre „povedať“.

 

 

Dočítané? Páčilo sa?

Keď napíšem niečo nové, pošlem o tom holuba. Priamo na mail!

Váš email skončí v Mailchimp liste, ktorý používam na notifikácie o nových článkoch. Nič viac nedostanete, ani ak by ste chceli.

Chválospevy smerovať na:

Štefan Polgári

Mám rád rýchle riešenia. Radšej veci robím, ako sa o nich rozprávam a to oceňujem aj na ostatných. Pomôžem ako viem, stačí sa ozvať. Karma je zdarma a verte mi, DONE is better than perfect.

  • Peter Olvecký

    Múdro vravíš, Pištík môj, múdro, až mi je to divnô (o:

Copyright © 2016 Štefan Polgári