Reklamné spoty Kofola

Do školy sme mali robiť rozbor reklamných spotov. Tak som so sem šupol 🙂 Milujem Kofolu 🙂

Reklamný spot Kofola „Extra bylinková“

Kofola je známa svojím kreatívnym a nevtieravým spôsobom reklamných spotov. Výnimkou nie je ani spot na kofolu extra bylinkovú. Síce sa podľa nášho osobného pozorovania v obchodoch ako produkt veľmi neuchytila, spot mala však vynikajúci.

Taktiež má štandardnú, 30 sekundovú stopáž. V úvode ukazuje štandardnú triedu v škole. Odpovedá žiak menom „Kopřiva“ na hodine biológie. Očividne je nepripravený a na poznámku učiteľky „K bylinkám by ste mali mať lepší vzťah“ odpovedá „Ale ja bylinky milujem“ a pojedá zrejme pripravené čerstvé preparáty, ktoré nevedel pomenovať. Spolužiaci sa zasmejú a učiteľka žiakovi objasňuje, že ostane po škole.

Po príchode do kabinetu biológie sa zo žiaka stáva milenec učiteľky a začnú sa vášnivo bozkávať. Headline znie „Z byliniek sa nemôže stať nič zlé“. Následne zaznie meno značky a dostupné príchute.

Spot má definovanú cieľovú skupinu mužov v školskom, no aj dospelom veku. Ukazuje tu krásnu učiteľku, ktorá stelesňuje mladosť, krásu a podporuje erotické fantázie žiakov. Cieľová skupina žiakov a dospelých mužov sa počas školských čias často stretla s takýmito fantáziami. Preto sa vie so žiakom zo spotu pozitívne asociovať. Ten im ukazuje, ako by to naozaj „mohlo byť“. Celý spot je ladený do hnedej, korporátnej farby značky. Farby sú mierne tlmené, no to len vyzdvihuje zelenú farbu, ktorá spolu s hnedou vynikne. Spoločne teda tvoria zeleno-hnedú, bylinkovú kofolu.

Reklamný spot kofola „citrus“

Ďalšou zo série reklamných spotov kofola je staršia reklama na kofolu s príchuťou citrus. Táto príchuť je všeobecne etablovaná a nebola braná ako dočasná alebo sezónna. Kofola sa ňou snaží priniesť alternatívu aj k značkám Coca Cola a Pepsi Cola, ktoré túto príchuť majú v rámci produktov už niekoľko desaťročí.

Reklamný spot má stopáž 30 sekúnd. Neobsahuje značkové intro a na rozdiel od spotu pre kofola „extra bylinková“ nie je ladená do korporátnej hnedej farby. Spot je ladený do zelenej farby, ktorý je v dobrom kontraste s hlavným prezentovaným produktom – kofola s citrónmi.

Keďže cieľová skupina pre tento spot sú muži 18+, hneď v úvode sa ukazuje scéna z nočného klubu. Hrá klubová hudba a za barom sedí predstaviteľ cieľovej skupiny – mladík v koženkovom kabáte, nijak výrazný, štandardný chlap. Za barom obsluhuje atraktívna barmanka, ktorá sa nevyhýba jeho pohľadom. Podáva čerstvú kofolu, ku ktorej si zákazník pýta citrón. Po tom, čo si všimne jeho záujem aj o ďalšie pracovníčky klubu, vyžmýka citróny rukou priamo do pohára udiveného zákazníka. Spot končí sloganom „Kofola citrus, láska s novou šťavou“.


Spot sa snaží pôsobiť moderne a vzbudiť u cieľovej skupiny záujem. Znova sa pohráva s fantáziou diváka – veľa mužov sa pokúša zviesť barmanky alebo čašníčky, no uspieť je viac menej nemožné. Podobne ako pri reklame s učiteľkou biológie. No v tomto spote sa poukazuje na to, že určitá možnosť uspieť tu existuje.

Kofola citrus teda navodzuje pocit nádeje a prirovnáva novú príchuť k možnému úspechu v podobnej barovej situácii. Ukazuje, že aj bežný chlap môže zaujať barmanku, predstaviteľku niečoho nedosiahnuteľného.

V spote sa nachádza niekoľko detailov, ktoré prispievajú k prezentácii príchute. Žmýkaním citrónov do klasickej kofoly poukazuje na to, že je to naozaj pravá kofola, len s citrónom. Barmanka žmýka celkovo 2 citróny a tak opticky jeden pohár môže obsahovať až šťavu z dvoch citrónov. Tak isto je v spote umiestnená fľašková a nie čapovaná verzia nápoja. To poukazuje na fakt, že fľaškovaná verzia je rovnako dobrá ako čapovaná. Tiež sa v krátkom zábere zobrazuje nápoj v spoločnosti malého pohárika, zrejme alkoholu. Poukazuje to teda na vhodnosť objednania kofoly spolu s alkoholom.

Vspote je dokonca aj jedna chyba. V dvanástej sekunde je vyššia hladina nápoja vo fľaši, ako o sekundu na to. Podľa všetkého bol herec počas nahrávania spotu smädný.

Reklamný spot kofola „Bez cukru“

Kofola bez cukru, teda obdoba Coca Coly Ligt resp. Pepsi Ligt je tiež už dlhšie etablovanou variáciou produktu značky Kofola.

Tento spot má cieľovú skupinu žien a mužov vo veku 14+. Zobrazuje mladú pubertálnu dvojicu a situáciu, s ktorou sa dokáže ako mladšia, tak staršia cieľová skupina asociovať. Mladé dievča skáče z prízemného okna na ulicu, kde ju čaká jej nápadník. Je to idylická scéna, ktorú sprevádza romantická hudba. Nesmelé bozky a dotyky mladých náhle ruší chlapec na bicykli, ktorý sa začne páru smiať, ukazovať na nich a upozorňovať na to, že „Milenci sa milujú, milenci sa milujú …“ Pár sa dostáva do rozpakov, no mladé dievča sa po pár sekundách chopí situácie, a pobozká malého chlapca. Ten rýchlo a znechutene odchádza, čím sa situácia vyriešila. Nasleduje záber na chlapca s headline „Proste, nie je z cukru. Nová kofola bez cukru“. Spot končí klasicky zobrazením produktu.



Spot jasne zaujíma široké spektrum divákov, ktorí sa dokážu s podobnou situáciou stotožniť, lebo ju sami osobne prežili. Pripomína im minulosť, ktorá bola často sprevádzaná aj kofolou ako takou. Koniec spotu sprevádza rovnako známa romantická pieseň skupiny ELÁN, ktorá znie v pozadí a aj jej text je v súlade s dejom. Spot je situovaný do večerných hodín, teda scéna je tmavšia. Farebnosť oblečenia aj celej scény je klasicky hnedo-oranžová, korporátna, ako sme to mohli vidieť aj na spote pre bylinkovú kofolu.

Zaujalo nás spracovanie a podanie headline na konci spotu. Autor chcel zdôrazniť, že je produkt „bez cukru“ a tak dal toto kľúčové slovo dva krát príliš blízko seba, ak sa pozrieme na vetnú konštrukciu. Zvukovo to však brilantne ošetril – druhé „bez cukru“ je uvedené po krátkej pauze, ktorá je vyplnená zvukom a pohybom pripomínajúcim bozk. Nakoniec to je „Proste, nie je z cukru. Nová kofola >pauza< bez cukru“, čo pôsobí dobre, opätovne vyzdvihuje novinku a zároveň nepôsobí rušivo. Pauzou sa tak isto zdôrazňuje, že je to „nová kofola“.

Reklamný spot kofola „Prasiatko“

Reklamný spot na kofolu menom „Prasiatko“ sa stal neodmysliteľnou súčasťou Vianoc podobne, ako Popoluška, alebo mrázik. Dôvodov, prečo je tento spot vnímaný inak ako ostatné klasické vianočné reklamy, môže byť niekoľko.

Hlavným dôvodom všeobecnej akceptácie spotu je to, že vlastne nejde o reklamu. Ide o krátky príbeh zo života, ktorý sa môže stať každému z nás. Kompozične ide o ukážkový príbeh, kde vystupuje otecko, mladé usmievavé dievčatko, vianočný stromček a diviak. Ukazuje sa modelová scéna, kedy otecko zobral dcérku pred Vianocami „na stromček“. To bolo pred érou umelých stromčekov, teda do približne 90. tych rokov, bežné. Dialóg hercov prezrádza, že dievčatko drží pôst, aby videlo zlaté prasiatko. Dej graduje, keď hovorí známu vetu „Nie, nie ja nemusím, ja už ho vidím“. V poslednej scéne otecko s dcérou v náručí uteká pred diviakom.



S touto situáciou sa dokáže asociovať každý starší muž, otec, či dokonca mama, ktorá vysielala na podobné výpravy svojho manžela s dieťaťom. Pripomína im minulosť, zvyky z minulosti a aj čas strávený s teraz už dospelými deťmi. Scéna ukazuje, aké boli Vianoce kedysi – bol sneh, domov prevoniaval živý stromček a životné situácie často neboli také bezpečné, ako dnes. Spot je ale veľmi humorne ladený a preto osloví aj mladšiu generáciu.
Celkovo je reklama ladená veľmi nostalgicky. Vládne hnedá, korporátna farba, ktorá bola v minulosti bežná a konfekcia nebola zďaleka taká farebná. V očiach diváka sa vykresľujú „staré dobré“ Vianoce, ku ktorým nesmela chýbať kofola. Pravá kofola original. Tak ako zaznie na konci spotu: „Užite si tie pravé, slovenské Vianoce so všetkým, ako má byť. Keď ju milujete, nie je čo riešiť“. To, že ide o kofolu už nie je potrebné znova vyzdvihovať.
Spot sa znova a znova objavuje v televízii už niekoľko rokov hlavne počas Vianoc. Divák ho prijíma ako rozprávku, ktorú celý rok nevidel. Spoty nemajú takú frekvenciu ako reklama na Telekom, či Orange. Ale svoj účel splní a prebudí v divákovi túžbu a dopyt po kúpe.

Reklamný spot kofola „Nudapláž“

Ďalší reklamný spot má opäť prioritnú cieľovú skupinu mladších divákov. Má štandardnú, 45 sekundovú stopáž a spot sme mohli často vidieť na našich komerčných televíznych staniciach. Primárne ide o spot propagujúci značku Kofola a nie je zameraný na novú príchuť, či edíciu.

V spote vidíme ako hlavných aktérov dvoch mladých mužov. Tí sa chystali niekde na výlet, no zaujalo ich krásne dievča, ktoré práve prišlo na kúpalisko. Ihneď sa za ňou rozbehli a sledovali ju až na pláž. Tam zistili, že ide o „nuda“ pláž a barmanka pri stánku im jasne naznačila, že sú neprimerane oblečení. Tak sa vyzliekli úplne do naha a intímne partie im zakrýval len klasický kofolový pollitrák.

Po chvíli prichádza krásna dievčina a pýta sa jedného z aktérov, či sa môže napiť. Samozrejme, bolo jasné, že sa týmto skutkom úplne odhalí. Pristúpil k tomu ale bez ostychu a podal pohár smejúcej sa dievčine.


Spot končí sloganom „Keď ju miluješ, nie je čo riešiť“ a zobrazením loga Kofola. Tento slogan využíva značka už dlhodobejšie a spotom ho chcela jednak posilniť a tiež využiť.

Podobne, ako ostatné spoty, je aj tento čiastočne ladený do hnedej, korporátnej farby značky. Cieľová skupina je široká, no primárni sú mladí ľudia, ktorí sa vedia so situáciou asociovať. Samozrejme, ako to už pri kofole býva, doplnková cieľová skupina sú aj staršie cieľové skupiny. Scéna je situovaná na kúpalisko, podobné tomu, ktoré mohli v mladosti navštevovať aj staršie ročníky divákov. Ľahko si tak mohli spojiť overenú značku Kofola so svojimi letnými zážitkami z mladosti. Mladšia cieľová skupina vidí to, čo by mohla zažiť a staršia to, čo zažila. Samozrejme v spoločnosti starej dobrej značky Kofola.

Reklamný spot kofola „Strelnica“

V predošlých spotoch značky Kofola sme mohli viditeť idylické a ľahko asociovateľné scény. Výnimkou nebude ani tento spot. Má dlhšiu stopáž (60 sekúnd) a preto môže mať viac obsahový, zážitkový a príbehový charakter.
Ukazuje mladých ľudí v zábavnom parku. Scéna je situovaná tak, aby vyvolávala pocit nostalgie, teda všetky atrakcie sú starého typu. Mladý pár sa zabáva v spoločnosti priateľov, no zrazu sa mladý muž venuje aj inému dievčaťu, ako svojej partnerke. Tá mu to dá jasne najavo. Chlapec sa nedá zahanbiť, chopí sa vzduchovky a na strelnici chce pre svoju milú vystreliť ružu – ako znak lásky. Ani po viacerých pokusoch sa mu to však nedarí. Na konci spotu prichádza ku strelnici jeho priateľka, objíme ho a začnú sa vášnivo bozkávať.



Spot končí sloganom „Láska nepotrebuje dôkazy, Kofola“ a textom je pripomenutý aj štandardný slogan „Keď ju miluješ, nie je čo riešiť“. Teda prítomný slogan je ideovo, aj syntakticky veľmi podobný tomu klasickému, no viac reflektuje vykreslenú situáciu v spote. Nedáva do úzadia štandard, no pôsobí sviežo, inak.

Podobne, ako je to pri predošlých spotoch, aj tento je ladený do hnedastých farieb, scéna je situovaná typovo do 70. – 80. rokov. Takto vie opäť zasiahnuť širokú cieľovú skupinu – od mladých, ktorí sa vedia asociovať s aktérmi, až po staršiu generáciu, ktorá sa vidí v mladosti na miestach aktérov. V spote vidíme klasický kolotoč, autodrom, zapadajúce slnko, strelnicu s brčkavým chlapom v športovom sete. Pripomína im to mladosť, mladosť, kde nesmela chýbať pravá kofola, ktorú keď miluješ, nemáš čo riešiť.

Reklamný spot kofola „Stanica“

Posledný spot, ktorý sme rozobrali, je znova v jasnej línii s ostatnými. Poukazuje na vzťah mladých ľudí a je zasadený do ľahko asiovateľnej scény pre širšie cieľové skupiny. Má dlhšiu, 60 sekundovú stopáž a približuje príbeh končiacej, no v závere zachránenej lásky.
Spot začína scénou odchodu mladého dievčaťa. To, ako sa dozvedáme, opúšťa svoju lásku a chystá sa odcestovať. Keď sa mladík prebúdza, nachádza list na rozlúčku. No nevzdáva sa a ponáhľa sa na stanicu. Cestou spot vykresľuje humorné, no aj nebezpečné situácie, čím vytvára komediálny podtón.

Po príchode na preplnenú stanicu sa mladík vyšplhá na stĺp a kričí „Si žena môjho srdca, budem ťa milovať, neviem byť sám!“. Scéna ukazuje, ako si ľudia túto informáciu podávajú smerom k nej a zdá sa, že to dostihne mladú dievčinu a vytvorí sa klasická romantická scéna. Spolupasažierka vo vlaku interpretuje správu ako posledná v reťazci vo forme správy, ktorá už nie je taká romantická, ako na začiatku. „Zožeň hovädzie srdcia, budeme grilovať, uhlie už mám“.



To sa mladej dievčine nepáči, zatvára okno a tým pomyselne ukončuje vzťah. Nakoniec však spot končí šťastne, keď mladík nachádza priateľku za odchádzajúcim vlakom. Bodkou za spotom je scéna šťastného páru, pijúceho kofolu a v pozadí zaznie headline „Keď nestačia slová, pomôže láska“.
Opäť ide o značkovú kampaň. Nie je zameraná na žiadnu edíciu, či príchuť. Posledný headline, tak ako pri predošlom spote, vyzdvihuje lásku a je v synergii s klasickým korporátnym sloganom, ktorý je zobrazený len textovo.
Znova má spot jasne hnedý podtón a ukazuje scénu, s ktorou sa vie asociovať ako mladá, tak stará generácia. Ukazuje preplnenú stanicu, klasické, sýto červené vlakové súpravy a aj ľúbotná scéna obsahuje názov pesničky od skupiny ELÁN: Neviem byť sám. To sme tiež už zaznamenali pri spote „Bez cukru“.

Záver
Značku Kofola máme aj osobne veľmi radi, preto sme zvolili túto tému a spoty. V nich sme prišli na niekoľko faktov, ktoré nemusia byť bežnému divákovi jasné, no veľa hovoria o smerovaní značky a jej komunikačnej stratégii v rámci televíznej reklamy.

  • Spoty majú väčšinou široký záber cieľovej skupiny. Asociovať sa vedia ako mladšie tak staršie generácie.
  • Apel na staršiu generáciu je kladený hlavne na pripomínaní „starých dobrých časov“, ktoré so značkou prežili.
  • Kampane využívajú štandardnú korporátnu farebnosť a sú väčšinou ladené do hnedých tónov.
  • V scénach spotov nachádzame jasné odkazy na minulosť – ako pesničkami, tak použitými rekvizitami a situáciami.
  • Spoty sú stále humorne ladené, aby v divákovi vyvolali dobré pocity a tým vedeli posolstvo ľahšie prijať.

Zdroje

  • Kofola „Extra bylinková“ https://www.youtube.com/watch?v=0lILgt1WNRM
  • Kofola „Citrus“ https://www.youtube.com/watch?v=hPVVOZJU7EA
  • Kofola „Bez cukru“ https://www.youtube.com/watch?v=r7xEGz2IFBs
  • Kofola „Prasiatko“ https://www.youtube.com/watch?v=SE9yZ0UlS4s
  • Kofola „Nudapláž“ https://www.youtube.com/watch?v=9M9Nz4Pb4Go
  • Kofola „Strelnica“ https://www.youtube.com/watch?v=3FCq7ohSSjE
  • Kofola „Stanica“ https://www.youtube.com/watch?v=QLVrcs8iTkg

Dočítané? Páčilo sa?

Keď napíšem niečo nové, pošlem o tom holuba. Priamo na mail!

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Váš email skončí v Mailchimp liste, ktorý používam na notifikácie o nových článkoch. Nič viac nedostanete, ani ak by ste chceli.

Chválospevy smerovať na:

Štefan Polgári

Mám rád rýchle riešenia. Radšej veci robím, ako sa o nich rozprávam a to oceňujem aj na ostatných. Pomôžem ako viem, stačí sa ozvať. Karma je zdarma a verte mi, DONE is better than perfect.

Copyright © 2016 Štefan Polgári