TRUE: dávajte si pozor na zmluvy, na to čo podpisujete a hlavne, čo NEpodpisujete

Verte mi, zmluvy sú tu na to, aby definovali podmienky hry. Prísľub, dohoda, podanie ruky … to je v dnešnom svete zhola na nič.

Včera som pozeral film „The Founder“ o chlapíkovi, čo rozbehal a nakoniec prevzal McDonalds. Áno, nezaložil ho. Áno, nakoniec ho vlastnil a s reálnymi zakladateľmi vymietol tak, ako len so sebou nechali vymiesť. Chudáčikovia? Nie … boli to len ľudia, čo verili „masáži ruky“.

O čom je zmluva

Veľa ľudí odsudzuje zmluvy preto, lebo sa im zdá, že je to akt nedôvery. Čo je samozrejme absolútna blbosť.

Zmluva vyjadruje to, na čom sa dve strany v danom momente dohodli. Slúži na to, aby obe strany vec pochopili rovnako. 

Vôbec to nie je o tom, že „ti neverím“ a chcem zmluvu. Je to o tom, že na tomto sme sa dohodli a tak to proste je. Podpis vyjadrí to, že to obe strany pochopili a vnímajú vec rovnako. Nestane sa potom to, že „to niekto zle pochopil“ alebo „sme sa nepochopili“.

Preto robím zmluvy skoro na všetko, čo sa týka biznisu. Nie je to o nedôvere. No dobre, z veľkej časti je, ale chcem sa hlavne vyhnúť nedorozumeniam. Preto si radšej píšem maily ako telefonujem. Ak treba niečo „vytiahnuť“, do pár sekúnd to mám. Telefonisti si totižto dosť často a radi upravujú realitu (pekné vyjadrenie toho, že proste vedome klamú).

Všetko fyzické je lepšie, ako „slovo“ alebo potrasenie rukou

Ako sa naučili tvorcovia McDonalds, potrasenie rukou znamená skôr mierne vibračnú masáž dlane ako právny akt. Ako ma jeden múdry muž raz naučil – ak ťa niekto môže oj*bať, tak ťa oj*be. Či si s tebou potriasol rukou, alebo dal francuzák. Aj 4 podpísané vety na servítke sú viac, ako čokoľvek nehmotné.

Dobré zmluvy robia najlepších kamarátov. To je pravda pravdúca. 

Preto, keď s niekým niečo riešite a na niečom ste sa dohodli, urobte si písomnú dohodu. Napíšte ju vy sami, nie je to jadrová fyzika. Podpísaná zmluva často slúži skôr ako „fear factor“. Nebavíme sa o o súdnom spore, ale o tom, že obe strany vedia, že majú niečo podpísané. To „vybaví“ 99% špekulácií a „nedorozumení“. Sú tam podmienky, podpis a vybavené.

A ak to niekto nechce podpísať? Tak je asi niečo zle. A ešte nezabudnite – scan zmluvy „do mailu“ vám je asi na toľko vecí, ako vyššie spomenutá masáž. Proste musíte mať fyzicky podpísanú zmluvu, ideálne s pečiatkou od človeka, čo to mohol podpísať. Teda ideálne od konateľa alebo prokuristu.

Bežná zmluva a obchodný vzťah

Jasné, že nikto nečíta VOP pri kúpe paušálu alebo zakladaní účtu v banke. Lebo proste tam je to štandardné a je málo vecí, ktoré by boli „nepochopené“. Jednak sa veľké firmy boja „niečo skúšať“ a tak isto bežného B2C klienta celkom dobre chráni zákon.

Iné to je pri B2B vzťahoch. Pri tvorbe webu, pri tvorbe kampane, grafiky … proste si to spíšte. Nemusí to byť písané vyššou staro-slovienčinou ako niektoré zmluvy. Prípadne aj tento blog 😀 Ale dajte to na papier. Zmluva má obsahovať pár vecí, aby bola platná. Niektoré zmluvy majú preto predom definovaný tvar, ak onapríklad zmluva pri predaji nehnuteľnosti a podobne.

Proste jedna strana, druhá strana, čo je vo veci, na čom ste sa dohodli, do kedy je zmluva platná, podpis, podpis.

Ťažké právne kľučky

Nepriestrelné zmluvy, ktoré vyhrávajú, sú o tom, že počítajú so všetkým, čo sa môže stať. Musia pokryť maximálny možný počet scenárov, ktoré by mohli nastať. Ak si to len tak vytvoríte sami, môže vzniknúť síce deravá, ale stále platná zmluva. Dobrý právnici vyhrávajú preto, lebo nájdu „skulinku“. Teda scenár, ktorý zmluva nepokrýva. Preto, keď si píšete niečo sami, myslite.

Napríklad ako som uviedol vyššie: „do kedy je zmluva platná“. To je fajn, ale treba ošetriť viacero vecí, čo len mňa, ako bakalára z marketingovej komunikácie, napadli:

  1. Ako sa dá zmluva zrušiť?
  2. Čo ak jedna strana prestane existovať?
  3. Čo ak sa dostane do insolvencie?
  4. Čo ak nezaplatí?
  5. Čo ak bude chcieť jedna strana vystúpiť zo vzťahu bez súhlasu druhej?

Áno, veľa vecí rieši napríklad občiansky alebo obchodný zákonník. To je zase vec, čo vie skúsený právnik. Čo do zmluvy treba dať a čo je „samozrejmé“ a platné z obchodného práva.

Z praxe

Pri affiliate sieti Dognet sa nám stáva, že náš „konkurent“ má s inzerentmi podpísané také zmluvy, že to mohol podpísať len hlucho-slepý idiot. Jasne vidno, že ľudia nečítajú zmluvy, aj keď ide o pár strán. Nemyslia na dôsledky. Proste sa im nechce to riešiť. To je chyba! Dávajte pripomienky.

Lebo často sa stáva, že jedna strana nadhodí extrémne nevýhodnú zmluvu a len čaká, či druhá strana podpíše. 

Alebo som minule riešil nejakú spoluprácu s „telefonistom“. Na niečom sme sa dohodli a chlapík po pár dňoch ako „samozrejmosť“ vytiahol úplne iné číslo, o akom sme sa bavili.

Čo som tým chcel povedať?

Čítajte zmluvy a hlavne ich robte. Aj keď s „dvoma promile“ v bordeli v Spiškej Novej Vsi a na toaletnom papieri.

Dočítané? Páčilo sa?

Keď napíšem niečo nové, pošlem o tom holuba. Priamo na mail!

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Váš email skončí v Mailchimp liste, ktorý používam na notifikácie o nových článkoch. Nič viac nedostanete, ani ak by ste chceli.

Chválospevy smerovať na:

Štefan Polgári

Mám rád rýchle riešenia. Radšej veci robím, ako sa o nich rozprávam a to oceňujem aj na ostatných. Pomôžem ako viem, stačí sa ozvať. Karma je zdarma a verte mi, DONE is better than perfect.

Copyright © 2016 Štefan Polgári