NÁZOR: Do roku 2021 bude mať Amazon v U.S 50% market share

… len taký malý názor človeka, čo nikdy nemal eshop. Ako sa pripraviť na príchod Amazonu?

Som zazrel celkom starý (asi 2 mesiace) článok na Fortune.com „Amazon Will Make Up 50% of All U.S. E-Commerce by 2021“ od Phila Wahba. Za všetko hovorí jeden graf

Do akej miery je ten článok bullshit neviem. Tiež neviem, do akej miery má len strašiť / motivovať kupcov stock akcií. Ale trend tam je. To vidno aj na inom grafe od Susquehanna financial group, ktorý vychádza z účtovných uzávierok Amazonu.

Čítal som aj knihu o zakladateľovi Amazonu Jeffovi Bazosovi, ktorá bola ešte lepšia, ako o predavačovi jabĺčiek. Majú to dobre premyslené.

Amazon zničí eshopy

To môže byť pravda. Má pár vecí, ktoré sa len tak ľahko nedobehnú:

  • možno najlepšiu logistiku a skladovanie na svete,
  • masívny back-end,
  • systém na predaj tovarov „na Amazone“,
  • a ďalšie a ďalšie.

Proste, majú to fakt premakané. A hlavne, systém sa dá replikovať na iné trhy čím ďalej, tým rýchlejšie. Najpodrobnejšia Amazonu je Alza, ale reálne to nie je len iná liga, ale iný šport.

Ako sa môže eshop na Slovensku pripraviť na príchod Amazonu?

To vlastne platí pre všetky trhy, kde ešte nie je. A nie je to len o „Amazone,“ ale o tom, ako mať dobré základy eshopu.

Základom je nie len „pre-predávať“ veci od dodávateľov

Toto je alfa a omega. Ak máte eshop založený na tom, že kúpim za 10 a predám za 15, je to zlé. Zostrelí vás nie len Amazon, ale každý väčší hráč. Niekde som čítal, že má dokonca Google problém s tým, že ľudia už nehľadajú tovar na vyhľadávači, ale proste zapnú appku Amazonu a nakúpia. Prečo? Lebo vedia, že tam je to buď najlacnejšie, alebo nie výrazne drahšie. 3 kliky a majú to doma. V ten deň, alebo na ďalší.

Ľudia uveria, že „ich online obchod“ im dá najlepšiu službu, cenu a servis. Nebudú hľadať alternatívy.

Ako sa chcete dostať k „všeobecným retail“ k zákazníkom, keď bežné veci proste kúpia na Amazone a neriešia cenu ako „research“ pred nákupom?

Vlastné produkty a značky

O tomto to celé je a to je aj môj názor na to, ako by sa mali „robiť“ eshopy. Teda nie nakúpiť na sklad a potom sa biť na Heuréke „o centíky“. Treba budovať svoju značku. V základe predávať „externý“ tovar, ale mať jasnú víziu. Pomaly zvyšovať pomer toho, čo je „naše“ a čo cudzie. Prečo to je za mňa jediná cesta?

  1. Vlastná cenotvorba – nastavíte si ceny a tých sa môžete držať
  2. Lojálny zákazník – ak sa niekomu páči produkt, bude ho kupovať. Či už u vás, alebo na Amazone. Ale bude to Váš produkt, len sa k nemu zákazník inak dostane.
  3. Vlastná komunikácia a marketing – každá investovaná koruna do „brandu“ pôjde na vás a váš produkt. Nebudete budovať značku virtuálneho obchodu, ale fyzickú značku ako takú.

Pár príkladov? Powerlogy, GymBeam a možno aj inSPORTline. Majú vlastné produkty a keď príde Amazon, proste ich začnú predávať aj tam. Áno, zníži sa im marža, ale udržia sa.

Musíte ísť do vlastných produktov. Skôr či neskôr to bude rozhodovať o tom, či prežijete. 

„Značka“ veľkých online retail obchodov síce kúsok pomôže, ale systémovo sa neudržia. Nemajú nič vlastné a len pre-predávajú. Ako sa udržia pred niekým, čo má reálne najlepší skladový systém, logistiku a procesy na svete?

Nákupný proces na pár klikov a „druhý“ nákupný proces

Toto môže byť už klišé, ale budiš. Ono, existujú 2 nákupné procesy – prvý a ostatné. Každý rieši, či má mať košík 2,3, alebo 4 kroky. Zamerajte sa ale aj na „druhý“ košík. Nakupujete na Alze? Aj ja. A prečo? Lebo si zapnem web, 2x kliknem a na druhý deň to mám doma. Je tam uložená kreditka, miesto dodania … čiže „druhý“ a „ostatný“ nákup je otázka pár sekúnd. V tom je Amazon majster.

Poznáte službu „Amazon Prime„, alebo Alzácku obdobu „AlzaPremium„? Vynechajme super služby okolo. Základ je ten, že si zaplatíte ročný paušál a máte dopravu zadarmo. Na všetko. Stojí to asi tak do 100€ ročne. Získať „Prime“ alebo „Premium“ zákazníka je svätý grál. Všetko bude nakupovať u vás a ihneď. Bez riešenia ceny. Proste potrebujete vo firme tlačiareň? Papiere? Stoličku? Appka, pár klikov a je to na ceste.

Je to náročné, viem. Ale dnes už nie je doba, že si založím eshop a zajtra som za vodou. K vode sa dostanete, ale skôr pod ňu.

Čo s tým všetkým a ako sa pripraviť?

Snažte sa vytvoriť vlastné produkty. Stále vyššie percento z objednávok musí byť „vaše“. Neriešte dizajn eshopu, ale jeho použiteľnosť. Inšpirujte sa Alzou, však prečo nie. Spravte to tak, že budete príchod Amazonu vítať ako nový predajný kanál. „Amazon is coming“ 🙂

Dočítané? Páčilo sa?

Keď napíšem niečo nové, pošlem o tom holuba. Priamo na mail!

Váš email skončí v Mailchimp liste, ktorý používam na notifikácie o nových článkoch. Nič viac nedostanete, ani ak by ste chceli.

Chválospevy smerovať na:

Štefan Polgári

Mám rád rýchle riešenia. Radšej veci robím, ako sa o nich rozprávam a to oceňujem aj na ostatných. Pomôžem ako viem, stačí sa ozvať. Karma je zdarma a verte mi, DONE is better than perfect.

Copyright © 2016 Štefan Polgári