Čo som sa naučil pri knižke pre blogerov
Dnes je svet o úspechoch, krásnych príbehoch a naleštených Insta profiloch. Žiaľ, realita podnikania a života je tomu umelému svetu úspechu na hony vzdialená.
Tak vám rozpoviem krátky príbeh o knižke Tvorba úspešného zarábajúceho blogu. Neberiem to ako fail, ale ako lekciu. Prečo? Aby sa nepísalo len o výhrach, ale aj o prinajlepšom remízach 🙂
Paradoxne, na knižke neprerobíme, niečo aj zarobíme. Ale chcel som ukázať príbeh očakávania, ktorý sa vôbec nestretol s realitou.
Ako predloha bola v celku úspešná knižka o online marketingu
Keď sme sa pustili do novej knižky pre blogerov, vychádzal som z toho, že knižka o online marketingu sa predáva dobre. Je o ňu stále záujem, sú dobré ohlasy.
Tak som si vymyslel knižku pre blogerov, vlastne pre podobnú cieľovú skupinu ako prvá knižka. Dáva to zmysel, lebo blogeri ako takí sú ohrozený druh a v Dognete o nich máme veľký záujem.
Dnes je klasický blog vzácnosť. Rýchlosť konzumácie obsahu sa zvyšuje. Ľudia chcú pozerať videá a fotky a nie čítať blog. Preto rýchly, umelý a často až príliš plytký obsah na Instagrame berie pozornosť, ktorá niekedy patrila práve blogerom. Tak sme ich chceli podporiť – urobiť fakt kvalitnú publikáciu od blogerov a expertov. A to sa aj podarilo.
Pár hypotéz
- Myslel som si, že marketingom vysvetlíme, že nejde len o knižku pre blogerov, ale de facto pre každého, čo by stým chcel začať
- Knižku som tlačil na pred-vianočný trh aby stihli babky/mamy kupovať vnučkám a deťom knižku, ktorá má zmysel
- Vyboostujem predaje, knižka sa dostane do best-sellerov a predaje to odpáli do stratosféry, minimálne
Teoreticky by to malo fungovať. Pekný obal, dobre nastavené kampane …
… ale nefungovalo to
Ako, ono v bežnom reálnom svete by to nebol bohvieaký úspech a ani by nikto takto, ako ja, nevyplakával. Taká štandardka. Ale ja som známy hrotič. Čakal som, že cez Vianoce predáme tisíce knižiek. Viete koľko sme predali? Asi 500. Ono to nie je vyslovene zlé, ale čakal som viac. O veľa viac.
Čerešničkou na torte bolo to, že som sa rozhodoval, či dať vytlačiť 2 alebo 3000 kusov. Tak som ich dal spraviť 6000 😀 Veril som tomu a nechcel som riskovať, že to sezónne „pôjde“ a nebudeme mať knižky.
Pokazená cieľovka
Viete, je tu jedna vec. Predošlá knižka nebola vymyslená na zisk. Tak som ju všelikde dával s 50% zľavou, za 5€ a podobne. Bolo mi to jedno, chcel som ju proste dostať k cieľovke, aby bola rada. Túto knižku som plánoval aj na „zisk“. No nepočítal som s tým, že som si pokazil cieľovku 😀
Som dosť aktívny v skupine Marketeri, copywriteri, SEO optimalizátori na Facebooku. Niekto má tú skupinu rád, niekto nie. Ja mám. Nezdá sa to, ale je tam cez 18 000 marketérov a to nie je málo. Moje aktivity s predošlou knižkou tak navnímalo veľmi, veľmi veľa ľudí.
Žiaľ, práve z primárnej cieľovky, od ktorej som čakal, že si knižku kúpi. Predsa len, podobné vlastne neexistujú. Aj keď to nekomentovali, nelajkovali … ale videli to. A čo sa nestalo?
Čakajúci na zľavu
Nečakal som to, ale čakajú 🙂 Keď som pozdieľal v skupine novú knižku pre blogerov, tak som to pochopil. Ľudia proste čakajú na zľavu 🙂 Nekúpia si knihu za plnú cenu, lebo tušia resp. dúfajú, že proste ju niekedy získajú lacnejšie.
Neuvedomil som si to, ale ľudom možno ani nejde o to, aby ušetrili. Ale skôr o to, aby nemali zlý pocit potom, čo knižku uvidia za 5€. Tak radšej počkajú. Logicky … sám by som to tak spravil.
Nie je to knižka „na chudnutie“ od nejakého charizmatického optimistu, kde by cieľovka bažila po jej obsahu. Knižka je a bude super aj o mesiac, či rok. Tak prečo kupovať za plnú cenu, keď to Števko iste raz pridá aj za 5€ do marketérskej skupiny?
Výhra pre sponzorov
V knižke máme niekoľko sponzorov a pre nich to je úplná bomba. Mali mať reklamu v 2000 výtlačkoch a majú v 6000. Sme veľmi radi že knižku podporili a ešte radšej, že im prinesie o 200% viac, ako si zaplatili.
Čo som sa teda naučil?
- Premyslite si, či ste si náhodou nepokazili cieľovku iný produktom
- Že dostať sa do best-sellerov vie len fakt knižka pre masy
- Aj keď máte teoretické cieľovky, nikdy im nevysvetlíte, čo majú robiť a čo nakupovať
- Aj dobre nastavenou kampaňou to proste asi „neubijete“
- Že ak už robiť knižku, tak s tým, že to chcem robiť full-time
Proste, že to nie je také jednoduché 🙂 Nechcem sa venovať knižkám full-time, preto pre mňa nemalo zmysel to riešiť a plánovať nejak do hĺbky. Dalo by sa to robiť inak, ale to by som už nedal a ani tak nechcel.
Ak by som knižku písal ja, sám, mohol by som to poňať ako Mišo Truban. Ten s knižkou SUPPORT robil besedy, strenutia, prednášky. To som ale nechcel a s týmto konceptom by sa to ani nedalo.
Čiže knižka dopadla de facto dobre. Je to kvalitná vec, dobrý produkt, ale na sklade ju budeme mať dlhšie a nezarobíme na nej nejaké úžasné peniaze.
A čo bude ďalej?
Smutné je, že asi zvolím stratégiu distribúcie tak, ako pri predošlej knižke. Inak to nepôjde. Nechcem ju mať 5 rokov na sklade. Chcem, aby sa dostala k cieľovke a naučila ľudí blogovať. Preto ju budete vedieť získať s výraznou zľavou a veľa kusov poputuje aj do stredných škôl, kde môže ukázať študentom cestu k blogu. Či inde, kde bude mať svoje vďačné publikum.
Veľmi pekne ďakujem každému, čo si ju kúpil za „plnú cenu“. Ak je niekto z toho smutný, že dal proste viac, napíšte mi na polgari@leadmedia.sk a vymyslíme kompenzáciu. Nechcem, aby bol niekto smutný 🙂
Smutný príbeh, žiadne komentáre ešte nemám :(.
Pridaj komentár, nehanbi sa!