Nasťažujte sa na kopírovanie nápadov. Vy ste a musíte byť pridaná hodnota. Snažte sa viac!

Neustále sa stretávam s tým, ako sa ľudia sťažujú, že ich niekto okopíroval. Alebo ešte len ide o okopírovať. Alebo ešte neokopíroval, ale môže sa to stať! Smutným faktom je to, že nápady sú bezcenné.

Ak by mali nápady cenu, existoval by s nimi trh. Existuje trh s nápadmi? Neexistuje.

Celé to nie je o nápade, ale o jeho exekúcii. Ako sa projekt pretransformuje na realitu. Môžete mať úplne MEGA nápad, no ak o ňom budete len hovoriť, bude mať hodnotu presne 0 peňazí. „Keby som vymyslel Facebook“ … myslíte si, že predtým nikto nevymyslel sociálnu sieť? Vymysleli a nie jednu. Ale iba Zuckerberg si to vydrel a priniesol inovácie, ktoré to odštartovali. Ani Apple neprišiel prvý so smartphone-om… ani tabletom. Nie je to o nápade. Je to o tom, ako sa pretaví do reality.

Ide to aj bez svetoborného nápadu. Ak sa budete snažiť, hrotiť a makať, tak vybudujete úspešné potraviny, mäsiarstvom, eshop, hocičo. Že to nemá nápad … veru nemá. Ale má to overený a funkčný trh so zákazníkmi, na ktorom viete fungovať.

Keď máte nápad, no nemáte trh. Alebo (bez)trhová paralýza

Viete, ak máte nejaký svetoborný nápad, väčšinou preňho neexistuje trh – lebo je to niečo nové. Keď som pred asi 7 rokmi rozbiehal Dognet, tiež trh s affiliate na Slovensku vlastne neexistoval. Eshopy nevedeli o čo ide a to bol affiliate svetovo už 10-15 rokov známa vec. Ak by som začal „robiť weby“ alebo „SEO“, tak by som pôsobil na existujúcom a známom, no konkurenčnom trhu.

Skvelý nápad si vyžaduje o veľa viac práce pri štarte. Ak pôjdete do niečoho „starého“, viete ľahšie nájsť zákazníka. Pri novom, revolučnom nápade musíte trh na to pripraviť a vybudovať.

Poznáte bezvreckové vysavče? Vymyslel to istý James Dyson. Bol to mega nápad, kedy by ste čakali, že z neho bude do roka milionár. Nebol. Trvalo dlhé roky, kým s týmto nápadom dosiahol úspech. Prečo? Lebo to bolo nové 🙂

Tým som chcel len povedať, že iba nápad nemá cenu. Cenu má to, keď ho spravíte a uspejete. A uspejete nie len vďaka nápadu, ale vďaka tomu, že si celý ten nápad vydriete, odmakáte a premeníte na realitu.

„Len o tom nikomu nehovor“ a svätý grál

Dáme si to na príklade. Jeden známy niečo minule vymyslel. Fakt dobrý nápad, pre úzku cieľovú skupinu, ktorej rozumie. Daná vec žiadaná a dostupná len v ďalekom zahraničí. Pobavili sme sa o tom a jeho najväčšia starosť bola, aby sa o tom niekto nedozvedel a nespravil to skôr. Ako keby mal mapu k svätému grálu 😀

Ak je vaša jediná pridaná hodnota to, že to prinesiete skôr/lacnejšie ako ostatní, nie je to boh vie čo. Postaviť nápad za peniaze vie hocikto. Okopírovať sa to tým pádom dá viac menej hneď. Ak sa vám to rozbehne, je len otázka času, kedy to ľudia „okopčia“ tak či onak.

Dobrý nápad si vyžaduje vás/teba ako neokopírovateľnú pridanú hodnotu. Lebo ak je pridaná hodnota iba čas alebo peniaze … peňazí a času má dnes hocikto a hocikoľko.

Presne preto sa netreba báť a overiť si nápad v praxi. Baviť sa s cieľovou skupinou, „dať to von“. Dnes je na internete milión miest, kde viete získať spätnú väzbu okamžite. Skupiny na Facebooku, fóra … proste si spravte v Power Pointe prezentáciu, uložte to ako PDF, zdieľajte a získajte feedback. Získate odpovede na základné otázky.

  1. Má o to cieľová skupina fakt záujem?
  2. Koľko by za to boli ochotní platiť?
  3. Boli by ochotní dochádzať? Ak áno, koľko?
  4. Aké majú pripomienky?

Tým, že budete nápad riešiť v širokej cieľovej skupine sa vyhnete tomu, že spravíte zlý produkt. Prípadne prídete na to, že produkt nemá vôbec zmysel – či už ekonomický, alebo je proste nízky záujem.

On ma okopčil … BASTARD!

Ale jasné, prečo by nemal! Veci sa kopírujú a vždy budú. Takí, čo najviac kričia, že ich kopírujú, sami nie sú čistí 😀 Preto je dôležité, aby ste mali dobrý team a aj vy ste dávali projektu pridanú hodnotu, ktorá sa nedá len tak okopčiť. Je to práve entuziazmus, nápady, „drive“ a to, že robíte viac a lepšie ako ostatatní. Že prinášate inovácie, stratégie a pridanú hodnotu. Že to proste hrotíte 🙂 A to sa nedá len tak prebrať. A to je ten rozdiel, ktorý potrebujete a musíte si uvedomiť. Nie je to nápad. Ste to vy 🙂

Opakujte si, že iba ozajstných lídrov v obore ostatatní napodobňujú a kopírujú. Hold, to je úloha lídra ????

Dočítané? Páčilo sa?

Keď napíšem niečo nové, pošlem o tom holuba. Priamo na mail!

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Váš email skončí v Mailchimp liste, ktorý používam na notifikácie o nových článkoch. Nič viac nedostanete, ani ak by ste chceli.

Chválospevy smerovať na:

Štefan Polgári

Mám rád rýchle riešenia. Radšej veci robím, ako sa o nich rozprávam a to oceňujem aj na ostatných. Pomôžem ako viem, stačí sa ozvať. Karma je zdarma a verte mi, DONE is better than perfect.

Copyright © 2016 Štefan Polgári