REPORT: Čo som sa naučil pri účasti na troch e-commerce EXPO výstavách v ČR a HU

Tento rok boli prvý krát v Česko-Slovensku a aj v Maďarsku EXPO výstavy zamerané na online. Boli sme na oboch, tak tu je výživný report.

Ľudia z online marketingu by nemali chodiť na „výstavy“, všetko je predsa online. Toľko teória. Realita je však iná. Dnes sa už človek chce dostať do reálneho kontaktu s firmou, s ktorou spolupracuje. Všetci majú pekný web, referencie ako svetová jednotka a podpis v emaile.

TIP: rozmýšľate, že by ste založili eshop? Viac informácií nájdete v článku na Ecommerce Bridge 9 KONKRÉTNYCH KROKOV, AKO ZALOŽIŤ VLASTNÝ E-SHOP

9 KONKRÉTNYCH KROKOV, AKO ZALOŽIŤ VLASTNÝ E-SHOP

9 KONKRÉTNYCH KROKOV, AKO ZALOŽIŤ VLASTNÝ E-SHOP

Tak sa veľtrhy vrátili. Kombinujú expo a klasickú konferenciu. Nie je to zlý nápad.

Oplatí sa to?

Áno, stánok na expe stojí na konci dňa aj 2000-3000€, možno aj viac, keď si človek všetko spočíta. Keď som sa pýtal ostatných vystavujúcich, tak hovorili, že sa to zaplatí. Prepočítali to na „leady“ a je to. No v našom prípade, ako affiliate siete, je táto metrika úplne inde.

Konvertovať malé eshopy má zmysel pre mailingové služby, pre live chat riešenia, či pre dopravcov. Teda pre tých, čo majú systém, ktorý predávajú. V našom prípade je to iné. My potrebujeme fakt veľkého klienta. Malý eshop nám nezarobí fakt nič, lebo mu affiliate fungovať nebude. A keďže sa u nás neplatia „feečka“ ani iné poplatky, tak sa to nedá odmerať na „leady“.

Stretli sme sa tam aj s veľkými klientmi, ale to, či z toho niečo bude, nevieme. Ale mám z toho dobrý pocit.

Merateľné metriky

Na E-shop summit & EXPO Praha 2018 sme rozdali 450 knižiek o affiliate marketingu pre inzerentov, 250 tašiek s logom a 120 energy drinkov. 450 je super číslo, no asi 150 z toho sme rozdali pri vchode spoločne s taškou. Takže zase je ťažko povedať, koľko z nich si nájde čitateľa 🙂 Ostatné sme rozdali pri stánku. Na Ecommerce EXPO Praha 2018 sme rozdali cca 250 knižiek, no nemali sme ani tašky, ani energy drinky. Takže výkon „na počet knižiek“ bol cca rovnaký. 

V Maďarsku na Ecommerce Expo Budapest sme za jeden deň rozdali cca 480 knižiek. 200 pri vchode, kým nás odtiaľ nevyhodili 😀 A ďalšie potom pri stánku. Koľko sme mali energy drinkov a minerálok netuším, ale myslím, že ich bolo cez 300. Tašky sme nerozdali skoro žiadne, lebo ľudia mali svoje k vstupenke.

Pridaná hodnota

Ja to skôr beriem tak, že nás mohli ľudia vidieť v reálnom svete. Ak sa budú rozhodovať, spomenú si. Budú mať knižku, alebo spomienku na to, že sme niekde boli.

Tak isto sú tu nepriame výhody – hlavne to, že kolegovia sa „vykecali“, získali feedback. „Ostrieľali sa“ a precvičili si rétoriku. Pravda však je, že som hrotič a tlačil som ich do rozdávania knižiek, oslovovania ľudí. Ďakujem galaxii, že mám takýchto ľudí. Ostatní vystavovatelia boli skôr pasívni a čakali, kto sa zastaví.

Apropo E-shop summit vs. Ecommerce EXPO

Boli sme na oboch a prebiehalo to cca rovnako. Aké sú rozdiely?

Na Ecommerce EXPO bola iná skladba ľudí – skôr šlo o marketérov všeobecne. Keďže to bolo zadarmo, tak sa tam motalo kopec nerelevantných ľudí. Na E-shop summite sa platilo vstupné, čo bol dostatočný filter. Máme pocit, že v tomto prípade sa viac skladba návštevníkov prikláňala k eshopom. Teda presne to, čo sme potrebovali – eshopy. Takže pre nás bola cieľovka na E-shop summite relevantnejšia.

Cenovo nás to vyšlo rovnako na oboch výstavách. No na E-shop summite sme si zaplatili aj 2 prednášky. Toto dopadlo fakt veľmi zle – neviem, či to bolo témou, alebo tým, že som ich mal cez obed, ale mal som tam asi 30 ľudí dokopy. Čiže dokupovať si prednášky pre nás zmysel vôbec nemalo. Celkovo je E-shop summit pre vystavovateľa lacnejší.

Jediné, v čom bol problém (za to organizátor E-shop summit úplne nemohol) bolo to, že stánky neboli pripravené načas – teda deň pred tým. Náš stánok bol ready asi až o 20:00. Na Ecommerce EXPO bolo všetko v pohode, hoci sme si museli doplácať aj za koberec. Priestor bol samozrejme krajší na E-shop summite, lebo šlo o Priemyselný palác a nie halu.

Nakoniec E-shop summit vs. Ecommerce EXPO – viac sa nám páčilo na E-shop summite. Ak by sme nemali tie prekliate prednášky, tak by to bolo super. Na oboch sme mali dobrú pozíciu, dobré výsledky a nemali sme nejaký extra problém.

Ako na tom bolo Ecommerce Expo Budapesť?

Úprimne, bol som prekvapený, miestami šokovaný. Na to, že Ecommerce trh je v HU veľmi nízko, ten event bol TOP. Obchodný výsledok nebude taký, ako v ČR (zrejme), ale priestory, organizácia a ostatné boli proste mega. Stánok sme mali najmenší, za 1100€. Ale ako to býva, vyťažili sme maximum 😀

  1. Rozdávali sme knižky pri vchode, kým nám to nezatrhli.
  2. Obsadili sme si aj stolík v uličke, čo bola strategická výhoda a dalo nám to extra priestor. Každopádne, dávali sme knižky a drinky zdarma, čiže nikto tým netrpel, skôr naopak. Ľudia boli veľmi radi.
  3. Asi ako jediní sme mali praktické „reklamné“ predmety. Plechovky sa pohybovali všade a veľa ľudí si ich bralo domov.

Nebolo to v hale ani na výstavisku, ale v obchodnom centre. Čiže jedlo aké kto chcel, čína, McDonalds, hocičo. Parking k dispozícii a tie prednáškové sály? Také som ešte nevidel. Jedno veľké plátno a plno ďalších, aby každý videl.

Bola to vlastne konferencia s expom, ako v ČR, ale neexistovali ani free, ani „lacné“ vstupenky. Proste každý čo tam bol musel zaplatiť, a nie málo. Čiže tam už boli len relevantní ľudia. Kto chce niečo také robiť, treba sa tam ísť pozrieť, ako sa to robí. Čo by som im vytkol je, že spracované zázemia pre vystavovateľov nemali veľmi „profi“ ale nejak extra to nevadilo. Na ČR expách to bolo o level vyššie, hlavne na Summite.

Škoda, že na SR nie je taký priestor, kde by bola kombinácia obchodného centra a konferenčných sál.

Pár tipov pre všetkých, čo pôjdu vystavovať

Písal som to aj pre VIP blog na Stratégiách, no zhrniem to ešte raz.

  1. Dajte si vyrobiť reklamnú stenu, ktorá sa dá použiť viac krát.
  2. Dajte si vyrobiť tričká, stačí obyčajné tričko/košeľa a nažeľovačka. Stojí to pár €.
  3. Buďte kreatívni a nerozdávajte trápne letáky. Radšej niečo, čo človek ocení. My sme mali knižku.
  4. Zoberte aj tašky, dajte si vyrobiť energy drinky. Potom sa pohybujú po výstave ľudia a robia vám aktívnu reklamu.
  5. Nebuďte pasívni, oslovujte ľudí, prihovárajte sa. Ak budete čakať na stánku, znížite efektivitu podľa mňa aj o 70%.
  6. Monitor s videom je úplná pecká. Dá to stánku iný rozmer. My sme zobrali telku z firmy a kúpili stojan na TV za 120€, ktorý nám ostane. Stojan a telku viete použiť aj inokedy a fakt dobré video si viete vyklikať aj sami cez PowToon napríklad. Zvuk aj tak na výstave nepočuť.
  7. Dajte si spraviť energy drinky a aj „minerálky“ v plechovke. Čudovali by ste sa, ale tie vody mali veľký úspech, lebo veľa ľudí nemá rado energy drinky.

Takže, za nás sa to oplatilo. Ak však sledujete okamžité metriky, môžno budete po konferencii sklamaní. Mna to však aj bavilo, takže za mňa ????

Dočítané? Páčilo sa?

Keď napíšem niečo nové, pošlem o tom holuba. Priamo na mail!

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Váš email skončí v Mailchimp liste, ktorý používam na notifikácie o nových článkoch. Nič viac nedostanete, ani ak by ste chceli.

Chválospevy smerovať na:

Štefan Polgári

Mám rád rýchle riešenia. Radšej veci robím, ako sa o nich rozprávam a to oceňujem aj na ostatných. Pomôžem ako viem, stačí sa ozvať. Karma je zdarma a verte mi, DONE is better than perfect.

Copyright © 2016 Štefan Polgári