TRUE STORY: GDPR, pokuty 81 778,29€ a panika s úsmevom – nebojte sa

Hlavne sa upokojme. Máme sa asi príliš dobre a tak dramatizujeme strašiaka v susedovej skrini.

V piatok začalo platiť GDPR. Bol to piatok ako každý iný, len inbox akosi praskal vo švíkoch… nejdem to naťahovať. Proste, prečo sa nebáť GDPR? Alebo, prečo sa báť? V roku 2016 udelil Úrad na ochranu osobných údajov pokuty vo výške 81 778,29€ podľa ich výročnej správy. Priemerka cez dva litre, minimálka 300€. Pre toto neviete spať? Áno, pre toto sa zarábajú možno aj milióny € na školeniach.

O dáta sa treba starať, byť fér a hrať podľa pravidiel

To nezazlievam, dáta netreba podceňovať a treba s nimi pracovať správne a fér. Ale ak nerobíte nič extrémne, nič zlé, čoho sa máte báť? Ak posielate mailing bez možnosti odhlásiť sa, predávate dáta alebo proste spamujete, máte problém.

Ale preto, že máte na webe Analytics, chcete niečo riešiť? Viete z Analytics niečo vyčítať? Pre boha živého na Slovensku sa nedá podľa IPčky určiť ani mesto, kde človek je. Ja som práve v Dobšinej a podľa IPčky som v Banskej Štiavnici. Ja viem, že zákon definuje cookies aj IPčky ako osobný údaj, resp. identifikátor. Ale podľa nich NEVIETE určiť konkrétneho človeka. Hlavne nie v bežnom vesmíre.

Nahlasovanie, bonzáci a panika

Áno, konkurencia vás nahlási. Asi aj nás. A asi aj vás. Ale čím bude „bonzovanie“ ľahšie, tým to bude „lepšie“. Predstavte si, že dáte do rúk bežnému fico-voličovi formulár, kde môže nahlasovať. Budú to tisíce nahlásení denne.

A ako by ste to spracovali, ak by ste boli úrad? No asi by ste šli po tých, ktorých nahlásili aspoň 100x. Potom to má zmysel riešiť. Ako by ste sa asi vyhrabali z tých tisícov nahlásení? No, zrejme prioritizáciou.

Hrajte fér a nerobte zle

Proste a jasne, nerobte zlé veci. Keď sa niekto chce odhlásiť z newsletteru, odhláste ho. Neposielajte kontakty ďalej a dajte si pozor na osobné údaje vo vašich systémoch. Pracujte len s tými údajmi, ktoré naozaj potrebujete. Neukladajte dáta zbytočne dlho a proste, nese*te ľudí.

Agresívny remarketing, agresívny mailing či SMSky nasier*jú ľudí. Tam to kvitujem, tam by bolo fajn niečo s tým robiť. Ale bežný podnikateľ, čo robí normálny biznis a prichádza do kontaktu s údajmi len v dobrej viere a nijak sa nesnaží to zneužiť?

Príležitosť pre šikovných

Ako som už viac krát niekde videl, regulácia je šanca pre šikovných. Keď budete posielať nekvalitné maily, prídete o ľudí a nových nezískate. Bude to o kvalitnom contente na webe a aj v mailingu. Ak nebudete mať čím zaujať človeka, aby vám dal mail, „magnetom“ alebo podobným výmyslom to nedosiahnete. Bude to o cielených kvalitných informáciach pre cielených ľudí, ktorí so to vyžiadali.

Bojte sa radšej daňového úradu

Chcete sa niečoho báť? Bojte sa tej chladničky ktorú „máte predsa v kancelárii“, alebo gauča „ktorý máte pre klientov… v kancelárii“. Prípadne počítača, mobilu alebo TV, ktorý používate „na prácu“. Verte mi, daňovákov je viac, sú viac motivovaní a lepšie organizovaní.

Riešte svoj biznis

Prosím vás, sústreďme sa na to, aby sme hrali fér – aby ľudia neboli z marketingu a reklamy smutní. Robte pre ochranu údajov všetko najlepšie, ako viete a s čistým svedomím.

Ak sa už chcete niečoho báť, bojte sa toho, že tretia najsilnejšia strana u nás sú fašistickí idioti, ktorí popierajú holokaust. To je problém. A nie to, či máte na webe Google Analytics.

Dočítané? Páčilo sa?

Keď napíšem niečo nové, pošlem o tom holuba. Priamo na mail!

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Váš email skončí v Mailchimp liste, ktorý používam na notifikácie o nových článkoch. Nič viac nedostanete, ani ak by ste chceli.

Chválospevy smerovať na:

Štefan Polgári

Mám rád rýchle riešenia. Radšej veci robím, ako sa o nich rozprávam a to oceňujem aj na ostatných. Pomôžem ako viem, stačí sa ozvať. Karma je zdarma a verte mi, DONE is better than perfect.

Copyright © 2016 Štefan Polgári